צרו איתי קשר

דר’ – מרגישים את השתל מתחת לעור, מה עושים?

בתור מנהל פורומים רפואיים בנושא ניתוחי חזה פונות אלי נשים רבות בשאלות בנוגע למגע ומראה השתלים מתחת לעור לאחר ניתוח הגדלת חזה.

שאלה שנשאלתי לא מזמן חוזרת על עצמה ולכן חשבתי שכדאי להרחיב קצת בנושא.

את השאלה שאלה מטופלת שעברה ניתוח הגדלת חזה אצל מנתח אחר לפני כחמש שנים. היא הייתה מאוד מרוצה מהניתוח אך בשלב מסויים הרגישה קפלים מתחת לעור ובהמשך גם ראתה מעין גלים במחשוף, בעיקר כשהתכופה קדימה.

אותה מטופלת רצתה בעצם להבין האם המצב שתיארה הוא טבעי ותקין והאם יש דרכים לפתרון המצב. האם עליה להחליף שתלים?

ולהלן תשובתי:

הרגשת הקפל בשתל הנו הנה נורמלית לחלוטין ויכולה לקרות לכל אשה שעברה הגדלת חזה.  מדובר בתופעה נפוצה למדי המכונה “גליות שתל” או באנגלית “rippling”.

מהי תופעת גליות שתל?

על מנת שלא נרגיש ונראה את השתלים שהוכנסו לחזה בניתוח, על השתל להיות עטוף ב”ריפוד”. ככל שיש יותר “ריפוד” המראה והתחושה טבעיים יותר. את ה”ריפוד” מעניקות לשתל רקמת השד של כל מטופלת והשומן התת עורי שנמצא בשדיה. יש צורך בלפחות סניטמטר אחד של “ריפוד” איכותי על מנת שלא נרגיש או נראה את השתל מתחת לעור.
לעיתים השתל נמצא בשד בתוך כיס שקטן למידותיו ואז בעצם הוא מתקפל על עצמו. ישנן סיבות רבות מדוע זה קורה ולא כאן המקום לפרטן אך אציין כי זה עשוי לקרות ואין בכך כל פסול. השתל לוחץ על רקמת השד ועם השנים מביא להדקקות שלה בתהליך שנקרא אטרופיה רקמתית. הריפוד סביב השתל הולך ונעלם ולכן רואים ומרגישים את אותו שתל מקופל מתחת לעור.
אותו תהליך של אובדן “ריפוד” יכול לקרות גם אצל נשים שירדו במשקל לאחר הניתוח או נשים שסיימו להניק (פעולה הגורמת גם היא לדלדול רקמת השד).
לפעמים אפשר להרגיש גם את הקצוות של שתל שיושב פרוס היטב ולא מקופל בתוך הכיס וזוהי תופעה טבעית ותקינה.

מה עושים כשמרגישים את השתל בחזה?

התגלית הזו עשויה להלחיץ. בדרך כלל אין צורך להלחץ אך מומלץ לפנות למנתח הפלסטי שלך ולכירורג שד על מנת לשלול בעיות אחרות ולאשר את הקביעה שהתחושה הזו שמתחת לעור מקורה בשתל ולא, חלילה, בפתולוגיה אחרת. לאחר שהרגיעו אותך שמדובר בגליות שתל בלבד תוכלי לשמוע על פתרונות למצב. מגוון הפתרונות רחב וארחיב עליו יותר במהלך היעוץ אך בגדול אפשר להוציא את השתלים, אפשר להזריק שומן עצמי סביבם, אפשר לעטוף את השתל ביריעה ביולוגית ייחודית, אפשר להעבירו למישור שנמצא מתחת לשריר ועוד.

אם גם את סובלת מגליות שתל אני מזמין אותך בחום להגיע אלי ליעוץ משום שאין זו גזרת גורל ויש דרכים לשפר את המצב.

בברכה,

ד”ר שיין, מנתח פלסטי

אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.
מחכה לשמוע מכן

    צרו איתי קשר