צרו איתי קשר

תיקון של תוצאת ניתוח אף

דגש רב מושם כיום על שביעות רצונו של הלקוח / צרכן – האפשרות להחליף או להחזיר מוצר, היכולת להתלונן בפני הרשות להגנת הצרכן וכד’. אבל מה קורה כשה”מוצר” אינו מוצר ממשי, אלא תוצאות ניתוח פלסטי שעברתם, ניתוח אף, למשל?

כאן, תידרש לכם עזרתו של מומחה לכירורגיה פלסטית, במיוחד מאחר ותיקון ניתוח אף אינו דבר פשוט כל כך!

מדוע עלול להידרש תיקון ניתוח אף?

מטרתו של ניתוח אף שניוני (תיקון ניתוח אף) הינה סיוע למטופלים אשר עברו לפחות ניתוח אף אחד בעבר, ובעקבותיו, הם סובלים מהופעתן של בעיות בתפקודם הנשימתי או שאינם שבעי רצון מתוצאותיו האסתטיות של הניתוח שבוצע בהם. נכון, במרבית המקרים, ניתוח האף הראשוני מתקן ומשפר את המצב, אבל במקרים מסוימים, המצב אינו כזה, ולכן, נדרש תיקון ניתוח אף. לכאורה, שני סוגי הניתוחים אמורים להיות דומים במידה רבה האחד לשני, אולם, יחד עם זאת, קיימים מספר פרמטרים המבדלים בין שניהם, ולכן, אם בבחירת רופא כירורג פלסטי שביצע את ניתוח האף הראשוני נדרשתם להיות בררנים, בבחירת הרופא לביצוע ניתוח האף השניוני, תיאלצו להיות בררנים הרבה יותר.

מהן מגבלותיו של תיקון ניתוח אף?

חשוב, כהנחה מקדימה, להבין, כי קשה מאד להבטיח את קבלת התוצאה האופטימלית גם בניתוח האף הראשוני, ולכן, פי כמה, קשה עוד יותר להבטיחן בניתוחי האף השניוניים. זאת, מכיוון שלמשוואה מתווספים גורמים בעייתיים נוספים אשר איתם לא נאלץ המנתח הפלסטי להתמודד בעת ביצוע ניתוח האף הראשוני, כהצטלקותן הפנימית של הרקמות וחוסר בסחוסים. גם בניתוח מתקן לניתוח אף מוקדשת חשיבות רבה לשיקולים בריאותיים שונים (כתפקוד הנשימתי המושפע מאיזון בין חלקי האף או מעיוותים בסחוס או בעצם) ולטיפול באזורי האף הנזקקים לתמיכה הנוספת או לשינוי צורתם, וזאת, תחת עובדות בשטח, אותן יצר הניתוח הראשוני.

לדוגמה, לעיתים קרובות, קיימים מצבים שבהם מחיצת האף (המהווה חומר בניין עיקרי באף) הוסרה לגמרי או באופן חלקי במהלך ניתוח האף הראשוני והסחוס והעצם המעצבים את צורתו של האף שונו או עוותו במהלכו. לרוב, אף העור שבאזור מתעבה ומאבד מגמישותו, והקשיים המופיעים בתפקוד הנשימתי, עלולים להוות את הדובדבן שבקצפת של אי הצלחת ניתוח האף הראשוני.

במצב כזה, לעיתים קרובות, עומדים בפני המנתח הפלסטי מספר פתרונות כירורגיים אפשריים, שרמת מורכבותם משתנה, לרוב, בהתאם להיקף הבעיה שאיתה מתמודדים המטופלים הספציפיים השונים.

החשיבות שמאחורי בחירת חומרי השחזור הנכונים

במקרים בהם קיימת פגיעה במחיצת האף והיא חסרה באופן מלא או חלקי בשל ניתוח האף הראשוני, מוטלת על הרופא המנתח המשימה למצוא את חומר הבניין האלטרנטיבי והאולטימטיבי לשחזור האף, וזאת, כשהוא מגיע מגוף המטופל-עצמו. ראוי לציין, כי, כיום, לא קיימים תחליפים מלאכותיים ראויים לסחוס או לעצם, שכן, חומרים כגון סיליקון, אינם תואמים את דרישות הטיפול באף, על אחת כמה וכמה, לא באפים שנותחו קודם לכן. כך שמדובר בצורך במציאת שתל מחומר טבעי שמקורו, על מנת לצמצם סיכוני דחייה, בגוף המטופל.

חומר כזה, עשוי להילקח מסחוס האוזן, סחוס צלע, או משכבה חיצונית בגולגולת. כשהקריטריונים לבחירת מקור חומר השחזור נעשית בהתאם לבעיה ולחומרתה, לגילם של המטופלים, העדפותיהם ושיקולים רפואיים ואסתטיים אחרים.

ולסיום, מספר מילים על הפן הפסיכולוגי והרגשי של ניתוח אף שניוני

חשוב לזכור כי מדובר בניתוח שני ומעלה, המבוצע לאחר שהמטופל כבר ספג מפח נפש מניתוח/ים קודם/ים. בנוסף לפן המקצועי, מנתח פלסטי נדרש גם לאורך רוח והבנה פסיכולוגית מסוימת, על מנת לסייע למטופלים המגיעים לניתוחי התיקון. מנתח פלסטי שיתייחס אך ורק לאספקט הפיזי / הבריאותי של המטופל, בסבירות גבוהה, עלול להחמיץ את פתרון הבעיה בשלמותה!

שלכם,

ד”ר שיין

אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.
מחכה לשמוע מכן

    צרו איתי קשר