ניתוח מתיחת בטן

למי מיועד ניתוח למתיחת בטן?

אמנם העור הוא איבר מופלא בעל גמישות ואלסטיות אשר יכול לעבור שינויים רבים. עם זאת, אצל אנשים אשר עוברים שינויים דרמטיים במשקל  העור עשוי להישאר במצברפוי.

משכך, קהל היעד של ניתוח מתיחת בטן מתחלק לשתי קבוצות עיקריות:

  •  נשים לאחר לידה – בעקבות הלידה העור באזור הבטן נמתח, מה שיוצר, לעיתים קרובות, עודפי עור שאינם נעלמים למרות הירידה הטבעית במשקל שלאחר סיום ההנקה, דיאטות ופעילות הספורטיבית.
  •  אנשים שהשילו ממשקלם קילוגרמים רבים – שינוי משמעותי במשקל הגוף עשוי להשאיר עודפי עור משמעותיים.

חשוב לציין שניתוח מתיחת בטן לא מבוצע על ידי נשים בלבד, וככל שעוברות השנים כך ניתן לראות יותר ויותר גברים שעוברים את הניתוח.

ומי לא יכול לבצע את הניתוח?

ברוב המקרים מומלץ שלא לבצע את הניתוח לאנשים שמתקשים לשמור על משקל מאוזן למשך תקופה ארוכה. בנוסף, אנשים מעשנים אשר לא מסוגלים להפסיק לעשן לתקופה של שלושה שבועות לפני הניתוח. פרט לכך, מומלץ לנשים להמתין לאחר תקופת ההריונות והלידות לפני ביצוע הניתוח

אילו סוגי ניתוחי מתיחת בטן קיימים?

ניתוח למתיחת בטן היקפית

שינויים משמעותיים במבנה הגוף מובילים לעתים קרובות אנשים לעבור  ניתוח מתיחת בטן, כדי ליישב את קו המתאר החדש של פלג הגוף העליון שלהם עם עודפי עור. יש לציין כי הידוק ומתיחה של העור עלולים לא להספיק, ועלולים להשאיר עודפי עור ושומן סביב הירכיים והבטן.

יתרה מכך, גם לאחר השגת הירידה במשקל הרצויה, ייתכן שמראה הגוף לא יעמוד בציפיות, מה שמחייב התערבות כירורגית. זה עוזר לסיים את מסע הירידה במשקל, משפר את הגוף מבחינה אסתטית, ומממש את השאיפה למבנה גוף חטוב ומעודן.

במקרים כאלה, מתיחת בטן היקפית משמשת פתרון אידיאלי לפיסול הגוף והשלמת הדיאטה בהצלחה. הליך זה כולל מערך של טכניקות שמטרתן לשפר את מראה הבטן, הישבן והירכיים. במהלך הניתוח יכרות המנתח עודפי עור ושומן מהפלג התחתון והבטן, ויבצע מתיחת שרירים ומתיחת עור.

מדי פעם, מתיחת בטן היקפית עשויה לכלול גם הרמת עכוז והליכים אסתטיים אחרים לפיסול הישבן, הירכיים והבטן. החלטות על טכניקות ניתוחיות מתקבלות בהתייעצות יסודית עם המטופל, תוך שילוב דיונים, הערכות ותכנון לפני הניתוח.

לפעמים, שומן שמקורו במטופל משמש לעיצוב מחדש והצערת הישבן, ומציע מראה צעיר ואסתטי יותר. גישה זו יכולה להיות מורכבת וארוכה יותר מאשר מתיחת בטן רגילה, ולעיתים מחייבת את חלוקת הניתוח לשלבים כדי למזער טראומה גופנית ונזק פוטנציאלי. ההחלטות מתקבלות בהתחשב במצבו הרפואי הכללי של המטופל, צרכיו הניתוחיים ורצונותיו וציפיותיו האישיים.

לפיכך, מתיחת בטן היקפית מבוצעת בהרדמה כללית ומתפרשת על פני שלוש עד ארבע שעות, לא כולל זמן הכנה והחלמה. הניתוח מתחיל עם שאיבת שומן כדי להקל על מתיחת רקמת העור. לאחר הסרת עודפי עור ושומן, המנתח לאחר מכן מהדק את עור הבטן.

מטרת הניתוח היא להשאיר צלקת מינימלית, אסתטית, הדומה לחגורה סביב המותניים. נקזים ממוקמים בדרך כלל לאחר הניתוח כדי לסייע בהוצאת נוזלים ודם, אשר מוסרים בדרך כלל על ידי המנתח במהלך פגישת מעקב.

מתיחת בטן מלאה

סוג אחר של ניתוח למתיחת בטן הוא הניתוח המלא, המתבצע על ידי חתך באזור הקמטים של הבטן התחתונה, מעל המפשעה. במהלך ניתוח זה, המנתח מעצב את מראה דופן הבטן על ידי מתיחת שרירי הבטן המרופים ומיקום חדש לטבור מעל העור המתוח והמודק.

ניתוח זה מתאים במיוחד לנשים שעברו הריונות ולידות, שסובלות מעודפי עור בולטים באזור הבטן ומעוניינות לשפר את מראה גופן ולהקנות לבטן מראה מתוח, צעיר ואסתטי. מומלץ לערוך את הניתוח לאחר שסיימו את תקופת ההריונות והלידות, מאחר והריון נוסף עלול לפגוע בתוצאות.

בניתוח זה, המנתח יבצע חתך בצורת מחומש מעל אזור האיבר המיני, כאשר החתך מאפשר מתיחת השרירים הרפויים והסרת עודפי עור מהבטן העליונה כדי ליצור מראה חלק ומוצק.

לעיתים, המנתח יותיר נקזים באזור הניתוח לטיפול בנוזלים והפרשות שנותרו לאחר הניתוח. הנקזים יוסרו בתוך כמה ימים על פי שיקול דעתו של הרופא. נקזים יכולים להפריע וליצור אי נוחות, אך חשוב לזכור שלא כל ניתוח דורש החדרתם. אם יש אפשרות להימנע מהם, כך יעשה, אך החלטה זו תינתן לפי השיקול הרפואי של הרופא המנתח לאחר בחינת המצב הפיזי והרפואי של המנותח.

ניתוח אפרונקטומי

במצבים שבהם מטופלים מתמודדים עם עודפי עור ושומן, אך שרירי הבטן תקינים, המנתח עשוי לבחור בביצוע ניתוח אפרונקטומי. במהלך הניתוח הזה, המנתח יסיר את השכבות העודפות של העור שנראות כמו “סינר” ליד הטבור. לעומת זאת, למטופלים עם עור בריא ואסתטי שסובלים רק מעודפי שומן מתחת לעור באזור הבטן, הפתרון המועדף והמתאים יהיה שאיבת שומן.

ניתוח מתיחת בטן ללא תפירת שרירים

במקרים בהם שרירי הבטן תקינים והמותניים צרים, עשוי המנתח להחליט על ביצוע ניתוח אפרונקטומי, שהוא פחות מורכב ממתיחת בטן מסורתית. ניתוח זה, שבו מוסרים שיפולי עור עודפים הדומים ל”סינר” בסמוך לטבור, נחשב ליחסית מהיר, כאשר הוא משאיר צלקת זעירה, וכרוך בזמן החלמה קצר והתאוששות מהירה. הניתוח הזה נושא גם כאבים פחותים וסיכון נמוך יותר לסיבוכים.

עם זאת, חשוב להבין כי לא תמיד ניתן לבצע ניתוח זה, והחלטה לגבי הטיפול המתאים תיקבע על ידי המנתח בשיתוף פעולה מלא עם המטופל, שמהווה שותף מרכזי בתהליך קבלת ההחלטות.

ניתוחים כירורגיים בכלל ובעיקר אלו שכוללים תפירה של שרירים עלולים להיות מלווים בכאב וחוסר נוחות במהלך ההחלמה, במיוחד כשמדובר בשרירי הבטן שתומכים בפעילות גופנית יום-יומית. לכן, ישנם מקרים שבהם ניתוח למתיחת בטן ללא תפירת שרירים יועדיף על מנת להפחית כאבים ולקצר את זמן ההתאוששות. זהו ניתוח המתאים במיוחד כאשר שרירי הבטן צמודים ואין צורך בתיקונם, והמותניים של המטופל צרים, מה שמאפשר פעולה פחות פולשנית עם סיכון נמוך יותר לסיבוכים רפואיים חמורים כגון פקקת ריאתית או בורידי הרגליים.

הכנות לקראת הניתוח

  • מומלץ לעטות חגורת בטן כחודש לפני הניתוח, כדי שהגוף יתרגל ללחץ תוך-בטני גבוה יותר.
  • יש להימנע מעישון שישה שבועות לפני הניתוח, שכן גם עישון חד-פעמי יכול להגביר משמעותית את הסיכון לתופעות כגון נמק בעור, זיהומים ודימומים.
  • מומלץ להימנע משימוש במדללי דם כגון אספירין, אדוויל ונורופן למשך עשרה ימים לפני הניתוח.
  • במקרה של כאב ראש, ניתן לקחת אקמול או אופטלגין. י
  • ש להימנע גם ממדללי דם כמו קלקסאן או קומדין ומתוספי תזונה כמו ערבה, Q10 ושמן דגים, שעלולים לגרום לדילול דם.
  • שלושה ימים לפני הניתוח יש לגלח את שיער הגוף.
  • בערב שלפני הניתוח יש להתקלח בסבון נוזלי ולנקות את הטבור היטב באמצעות קיסם אוזניים. יש לצום שמונה שעות לפני הניתו.
  • נדרשת בדיקת דם, ספירת דם ובדיקות תפקודי קרישה לפני הניתוח.
  • על פציינטים מעל גיל 40 לעבור בדיקת א.ק.ג ומעל גיל 50 או מעשנים – צילום חזה.
  • הבדיקות מבוצעות דרך הרופא המטפל והמנתח יעיין בהן לפני הניתוח.
  • במקרים של חשד לבקע או היסטוריה של תיקון בקע, יבוצע אולטראסאונד בטני.
  • במצב של אישוש בקע, הניתוח יתבצע בשיתוף עם מנתח כללי.

ביצוע הניתוח

ניתוח מתיחת בטן מתבצע בהרדמה כללית . הניתוח נפתח בשאיבת שומן מהבטן והמותניים. המנתח יבצע חתך רוחבי בשיפולי הבטן, יפריד את העור והשומן משכבת שרירי הבטן שמתחתיהן ועד לאזור החזה. הוא גם יבצע חתך סביב הטבור שיישאר מחובר לדופן הבטן לאפשר מתיחת העור שמעליו.

בנוסף, המנתח יהדק את שרירי הבטן הרפויים באמצעות תפרים פנימיים כדי ליצור מחוך, ויעניק לבטן מראה מעוצב ושטוח. לאחר מכן, יוסר השומן והעור העודף, והעור הנותר ימתח כלפי מטה ויתפר בחזרה. הטבור יועבר למיקום חדש על העור המתוח והמהודק של דופן הבטן. לבסוף, המנתח יחבוש את אזור הניתוח והחתך, וייתכן שיוחלט להשאיר נקזים באזור המנותח לניקוז הפרשות ונוזלים למשך מספר ימים לאחר הניתוח. משך הניתוח נע בין שעתיים לארבע שעות.

החלמה לאחר הניתוח

לאחר השחרור יש להקפיד על הוראות ההתאוששות. סביר להניח שתחושו באי נוחות ובמלאות באיזור הניתוח – דבר טבעי לחלוטין בתקופה הראשונית שלאחר הניתוח. חשוב לשלוט בכאב על מנת לאפשר החלמה חלקה. את השליטה בכאב נשיג באמצעות שימוש במשלב של אופטלגין ואקמול שילקחו כל מספר שעות. לעיתים רחוקות בלבד נזדקק למשככי כאבים חזקים יותר.

איזור החתכים יהיה מכוסה בפלסטרים אפורים בצבע עור הקרויים “סטריסטריפ”. פלסטרים אלה יורדו במרפאה כחודש לאחר הניתוח.

בבית נבקשך לישון עם גב מורם וברכיים כפופות על מנת להפחית מהעומס על דופן הבטן שזה עתה נותחה. לפני השחרור נדגים גם איך קמים משכיבה לישיבה ללא שימוש בשרירי הבטן על מנת להקל על שינויי התנוחה.

היום שאחרי

חשוב להתהלך כבר ביום הניתוח ובשבוע הראשון מותר ורצוי לבצע את כל פעילויות היום יום אך חזרה לפעילות סדירה והדרגתית תלויה בקצב ההחלמה העצמוני שלך ובמורכבות הניתוח. הנחיות נוספות ניתן לך במהלך ביקורת המרפאה הראשונה, כשבוע לאחר הניתוח. יש לשהות בין שעה לשעתיים במחלקת ההתאוששות, ובמקבית המקרים כבר באותו היום המטופל יוכל להתשחרר הביתה. חשוב לציין שהמטופל יישאר עם נקזים אשר יוסרו מספר ימים לאחר הניתוח כתלות בכמות הנוזלים וההפרשות בהם.

בחודש הראשון

אין לקיים פעילות גופנית מאומצת בחודש הראשון שלאחר הניתוח. בנוסף יש ללבוש חגורת בטן על מנת לסייע לעיצוב העור.

החודשים הראשונים שלאחר הניתוח

בתקופה של החודשים הראשונים לאחר הניתוח הצלקות מתחילות להבהיר. כך שלמרות שמצויות באזורחים מוסתרים הן יתבהרו עד כמעט היעלמות מוחלטת. חשוב לציין שהתוצאות הסופיות של הניתוח יתקבלו עד חצי שנה ממועד הניתוח.

איך נראות תוצאות הניתוח?

אחת הסיבות שנשים רוצות לעבור את הניתוח, הן התוצאות הנפלאות. ואכן, אני מזמין גם אותך להתרשם מתמונות של “לפני ואחרי”. סביר מאד כי תצליחי לזהות בטן במבנה זהה לשלך בתמונה אחת לפחות, וכך לקבל אינדיקציה איך עתידה להיראות הבטן של לאחר הניתוח. מעבר לכך, תיק העבודות מאפשר לך להכיר גם את סטנדרט העבודה שלי, מידות האסתטיקה והתוצאות היפות. לטעמי, פגישת היכרות בקליניקה רלוונטית רק לאחר התרשמות מתיק העבודות. אין כל טעם שתבזבזי את זמנך על מנתח שעבודותיו לא עומדות בציפיות שלך.

מהם הסיכונים בניתוח מתיחת בטן?

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח מתיחת בטן קיימים סיכונים. הסיכוניםהם בעיקר סיכונים הקשורים לניתוח (כל ניתוח) – כמו דימום, זיהום או חוסר שביעות רצון מתוצאת הניתוח, הצטלקות לא יפה ועוד. מעשנות חשופות לסיכון גבוה יותר ולכן אנו דורשים הפסקת עישון מוחלטת חודש לפני וחודש אחרי ניתוח מתיחת בטן. במהלך פגישת הייעוץ תקבל/י מידע מפורט על כל הסיבוכים האפשריים בתהליך הקרוי הסכמה מדעת.

שאיבת שומן ומתיחת בטן: מה עליכם לדעת?

כאמור, ישנו הבדל בין הליך שאיבת שומן לבין ניתוחי מתיחת בטן, וכל אחד מהם מתבצע בתנאים אחרים. כאשר קיימים עודפי עור משמעותיים הנראים כמו עור מקופל או כמו נייר קרפ, ההמלצה ככל הנראה תהיה על ניתוח מתיחת בטן. במקרים אחרים, בהם אין עודפי עור משמעותיים, נבדוק אותך על מנת לשקף איזו כמות של שומן קיימת, מהי האלסטיות של עורך, והאם ניתן לשאוב את השומן הבטני באמצעות הליך ניתוחי פשוט יותר ממתיחת בטן, דהיינו שאיבת שומן.

כמה זמן נמשך ניתוח מתיחת בטן?

ניתוח מתיחת בטן נמשך בדרך כלל כשלוש שעות ומבוצע בהרדמה כללית.

האם ניתן לעבור ניתוח מתיחת בטן לאחר ניתוח קיסרי?

בהחלט. אחת הסיבות המרכזיות לצורך בניתוחי מתיחת בטן היא צלקת הקיסרי שלעיתים יוצרת כפל עור מעליה שלא ניתן לטפל בו אלא באמצעות מתיחת בטן.

האם ניתן לבצע ניתוח מתיחת בטן לאחר ניתוח שרוול?

בהחלט. אחת הסיבות המרכזיות לצורך בניתוח מתיחת בטן הינה ירידה משמעותית במשקל, כמו זו המושגת לאחר ניתוח שרוול. ניתוח שרוול הוא חלק מקבוצת ניתוחים הקרויה ניתוחים בריאטריים – ניתוחים המיועדים לירידה במשקל. אנשים היורדים משקל רב זקוקים לעיתים קרובות גם לניתוחים נוספים כמו הרמת חזה, הידוק ועיצוב זרועות וירכיים, מתיחת פנים ועוד. מומלץ לבצע את הניתוחים הפלסטיים רק לאחר שהגעת למשקל היעד שלך והוא יציב למשך 3 – 6 חודשים.

האם ניתן להכנס להריון לאחר ניתוח מתיחת בטן?

כן בהחלט. אין מניעה להכנס להריון לאחר שעברת ניתוח מתיחת בטן, אך חשוב לזכור שהריון עשוי לפגוע בתוצאה האסתטית של הניתוח. לפיכך אנו ממליצים לעבור מתיחת בטן לאחר שסיימת ללדת או כשאת יודעת בודאות שתקחי פרק זמן משמעותי, שבמהלכו תהני מתוצאת הניתוח, בין הניתוח לבין ההריון הבא.

האם ניתוח מתיחת בטן מתבצע גם לגברים?

גברים שהשילו קילוגרמים רבים ממשקלם וסובלים מעודפי עור שלא התכווצו או רפיון של דופן הבטן עשויים להיות מועמדים לניתוח מתיחת בטן.

האם ניתוח מתיחת בטן יוצר סימני מתיחה?

נדיר שניתוח מתיחת בטן יוצר סימני מתיחה חדשים. לעיתים רחוקות הוא גורם לסימני המתיחה הישנים, שלא הוסרו בניתוח, להיות פעילים שוב ולשנות את צבעם לסגול אדמדמם. ניתוח מתיחת בטן הוא האופציה היחידה הידועה לנו שמסירה לחלוטין סימני מתיחה בעור המעורב.

האם היקף המותן משתנה לאחר ניתן מתיחת בטן?

היקף המותן תלוי בכמות השומן הקיימת במותניים. ברוב מתיחות הבטן אני שואב שומן גם מהמותניים כך שגם היקף המותניים קטן. יש לציין שהירידה בהיקף המותניים אינה משמעותית. אם רוצים לצמצם באמת את היקף המותניים צריך לשלב שאיבה אגרסיבית של המותן האחורית / תחתונה. שאיבה זו יכולה להתבצע בנוסף למתיחת בטן אך אינה חלק סטנדרטי של ניתוח זה.

כמה עולה ניתוח מתיחת בטן?

מחיר ניתוח מתיחת בטן במרפאתו של ד״ר שיין הוא 44,500.

כתבו לנו / דברו איתנו