צרו איתי קשר

מהם הסיכונים בניתוח עפעפיים?

ניתוח עפעפיים הוא אחד הניתוחים האהובים עלי. היכולת לשנות את נראות האדם שמולך היא פשוט נהדרת והסיפוק שהמנותחים והמנותחות מפיקים מתוצאה מעולה הוא אדיר. גברים ונשים, צעירים ומבוגרים כולם יכולים להנות מניתוח עפעפיים אם יש להם אינדיקציה לכך. אינדקיצה הכוונה – אם יש באמת סיבה רפואית או אסתטית לעשות את הניתוח. סיבה כזו יכולה להיות “שקיות” מתחת לעיניים, עודפי עור בעפעף עליון שגורמים לעין להראות עייפה ומפריעות לכן עם האייליינר וכו’.

למרות שמניסיוני הניתוח מתגמל מאוד ואין שום צורך לחשוש ממנו, חשוב לזכור שבכל ניתוח עשויים להיות סיבוכים ולכן חשוב מאוד לבחור מנתח פלסטי מיומן ומנוסה ולבחון את כל היתרונות והחסרונות של הפעולה הניתוחית.

לאור דיסאינפורמציה רבה בנושא בחרתי להביא כאן ציטוט מהפסקה הרלוונטית של טופס ההסכמה לניתוח שמדברת על תופעות הלוואי והסיבוכים שעשויים לקרות לאחר ניתוח עפעף עליון או תחתון. הציטוט מובא כלשונו ואפרט מעט לאחריו. חשוב לי לציין שהסיבוכים האלה מאוד מאוד נדירים וסך השכיחות של כל הרשימה כאן עומד על כ 1-3% בלבד.

להלן הציטוט לגבי תופעות הלוואי – “כאב, אי נוחות, נפיחות בעפעפיים, יובש בלחמית או דמעת, שטפי דם תת עוריים מסביב לעיניים, אודם בעיניים ותחושת גרד, הצלקות תיראנה בברור במשך מספר שבועות ולאחר מכן תטשטשנה במידה רבה, אולם, מקרוב תמיד תיראנה”.
במינוח תופעות לוואי התכוון המשורר לתופעות שקשורות לביצוע הניתוח ויחלפו כעבור תקופת זמן מסויימת. חשוב לי לומר שניתוח עפעף עליון וגם ניתוח עפעף תחתון אינם כואבים!!! אין מה לחשוש מכאב לאחר ניתוח זה. בנוסף שואלות אותי מטופלות רבות האם אוכל לראות לאחר הניתוח ובכן התשובה היא חד משמעית כן. מיד לאחר הניתוח ולמשך 48-72 שע’ אנחנו מנחים להניח על העיניים קירור מקומי בכדי להקטין בצקות ואז העיניים סגורות אבל ניתן להסיר את הקירור הזה לפי הצורך ואז רואים כרגיל. ניתוח עפעף עליון הוא בדרך כלל ניתוח קליל ומתגמל כמעט ללא שטפי דם וכבר אמרנו שלא כואב. כעבור חמישה ימים מוציאים את התפרים בשליפה (לא כואב!!!) ונגמר הסיפור. הצלקת כשהיא ממוקמת היטב – נסתרת מהעין ומהר מאוד כמעט ולא ניתן להבחין בה.

יש מניסיוני הבדל בין מנתחים שונים בתוצאות ניתוח העפעפיים. יש מומחים ברפואת עיניים ומומחים בכירורגיה פלסטית שמבצעים את ניתוח העפעף העליון במסגרת קופות החולים באינדיקציה רפואית של הפרעה לשדה הראיה ולעיתים הניתוח אינו עונה על הדרישות האסתטיות של המטופלות ולכן חשוב מאוד שתבקשו לראות תוצאות של כל מנתח שאתן שוקלות להתנתח אצלו ותראו שהעיניים לאחר הניתוח מאירות, פתוחות, זוהרות ושהעור העודף בצידי העין מוסר גם הוא.

כמו כן, הוסברו לי הסיבוכים האפשריים לרבות: זיהום, הופעת ציסטות באזור התפרים, צלקות בולטות, שינוי בצורת מפתח העין, משיכה של העפעף, פגיעה בבלוטות הדמע שתגרום להתייבשות הלחמית או דמעת, שריטה בקרנית, כאב כרוני באזור המנותח, נשירת ריסים זמנית או קבועה (בעפעפיים התחתונים), אסימטריה בין שני צידי העין, ובמקרים נדירים דימום שיצריך ניתוח דחוף.

אני חושב שהסיבוכים שפורטו כאן מדברים בעד עצמם. הם מאוד מאוד נדירים בידיים של מנתח מיומן. שני הסיבוכים העיקריים שמטרידים מטופלות לאורך זמן הינם שינוי במפתח העין (העין הפכה להיות עגולה במקום שקדית) ומשיכה של העפעף התחתון שנותנת לעין מראה עגול ועצוב. משיכה זו נובעת בדרך כלל מכריתה אגרסיבית של עור או הצטלקות פנימית של העפעף התחתון. כל הסיבוכים ברי תיקון בניתוח נוסף הנקרא ניתוח משלים שמבוצע בחלוף שנה מהניתוח המקורי.

ככלל מנתח מיומן (או מנתחת כמובן) הוא מנתח שמשדר לכם בטחון ואמינות, מציג תוצאות שמוצאות חן בעיניכן או בעיניכם ועדיף שיהיה מסוגל לתת לכם לפגוש בפועל מנותחות שלו (בניגוד לעיון באתר או במצגת בלבד). חשוב לוודא בפגישת היעוץ שהמנתח מיומן בטיפול בסיבוכים שלו בעצמו או מפנה לאחרים לטובת ניתוחים משלימים.

מקווה שקצת עזרתי. למידע נוסף תוכלו לפנות לצוות המרפאה שלי ואלי באמצעות האתר, דף הפייסבוק שלי או באינסטגרם.

שיהיו לכולנו זמנים יפים ובריאים,

דר’ שיין

אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.
מחכה לשמוע מכן

    צרו איתי קשר