צרו איתי קשר

מילוי קמטים

למה עור הפנים שלנו מתקמט?

קמטים בעור הפנים הם חלק טבעי מההזדקנות, המושפע ממספר גורמים:

  • פירוק קולגן ואלסטין – שכבת הדרמיס של העור מכילה קולגן ואלסטין, חלבונים המעניקים חוזק וגמישות. ככל שאנו מתבגרים, ייצור החלבונים הללו פוחת, והסיבים הקיימים מתפרקים, באופן שמוביל לעור פחות מוצק ואלסטי. (להוסיף תמונה של דרמיס צעיר מול דרמיס זקן)
  • ירידה ברמת הלחות – עם הגיל, היכולת של העור לשמור על לחות פוחתת, והיובש תורם להופעת קמטים.
  • שינויים בפיזור השומן – כפי שכולנו יודעים, כאשר תינוק נולד פניו עגולים ומלאי שומן. עם הגיל השומן התת עורי מתפרק בתהליך הנקרא אטרופיה וניתן להבחין בצניחה כללית של עור הפנים ובהיווצרות קמטים.
  • חשיפה לשמש – קרינת UV מהשמש היא גורם משמעותי להזדקנות מוקדמת של העור, בשל זירוז תהליכי פירוק קולגן ואלסטין ופגיעה בחומר התורשתי בתאי העור.
  • הבעות פנים – תנועות והבעות פנים חוזרות כמו דיבור או חיוך מתבצעות באמצעות שרירי הפנים ולמעשה כל תנועה כזו יוצרת חריץ קטן בעור, בניצב לכוון התכווצות השריר. ככל שהעור מזדקן, הוא מאבד את הגמישות שלו וסובל מתנועות רבות יותר וכך נוצרים קמטי ההבעה שחרוצים בעור.
  • אורח חיים – עישון, תזונה לקויה, חשיפה לזיהום אוויר, מחסור בשתייה וגם סטרס יכולים להאיץ את תהליך הזדקנות העור ולתרום להיווצרות קמטים.
  • גורמים גנטיים – כמובן שגם לגנטיקה יש תפקיד בתהליך ההזדקנות של העור והיא יכולה להשפיע על עיתוי הופעת הקמטים ועומקם.

האם ניתן לעצור את תהליך קמטי העור בפנים?

מטבע הדברים, אין דרך מוחלטת לעצור את היווצרות הקמטים בעור הפנים ובכלל. ישנם גורמים שאנחנו יכולים לשלוט עליהם כגון חשיפה לשמש או עישון, הקפדה על שתיה מרובה והפחתה בכל גורמי הסיכון יכולה לעכב ולהפחית היווצרות קמטים, אבל לא למנוע אותם לחלוטין. בנוסף, ידוע כי ככל שהטיפול בקמטים יתחיל סמוך להיווצרותם, כך תפחת ההחמרה בעומק הקמט והמראה הכללי יישאר צעיר יותר.

מהם הטיפולים להצערת עור הפנים?

ישנן מספר טכניקות אשר יכולות להשיב לעור שלנו מראה צעיר ורענן, ולעכב את תהליך היווצרות הקמטים:

  • הזרקת בוטוקס – הזרקת בוטולינום טוקסין, הידוע בשמות המסחריים בוטוקס או דיספורט, היא טיפול קוסמטי פופולרי המשמש להפחתת קמטים וקמטוטים. מדובר ברעלן אשר גורם לשיתוק מקומי של השריר מתחת לקמט וע”י כך גורם להרפיה של האזור והחלקה של העור. ההזרקה עצמה פשוטה וקלה, השפעת החומר מתחילה להופיע תוך מספר ימים לאחר ההזרקה ונמשכת כ-3 חודשים. יש צורך בטיפולי מעקב קבועים בכדי לשמור על האפקט. במידה והתחלנו להזריק בוטוקס בגיל צעיר ייתכן שנצליח למנוע היווצרות של קמטים. במידה והתחלנו בגיל מבוגר יחסית, לאחר שהופיעו כבר קמטים, הקפדה על טיפולי בוטוקס תקופתיים עשויה להעלים לחלוטין קמטים גם ללא צורך בחומרי מילוי או התערבות נוספת.
  • הזרקת חומרי מילוי – טכניקה של הזרקת חומרי מילוי מאפשרת את מילוי הקמטים והחלקת הקמט, גם בקמטים עמוקים יותר אשר הזרקת בוטוקס פחות יעילה להם. האפקט של הזרקת חומרי מילוי זמניים נמשך זמן רב יותר בין שנה לשנתיים תלוי בסוג החומר.
  • פילינג – הפילינג הוא למעשה יצירת כוויה מבוקרת בעור, על מנת לקלף את שכבת הדרמיס ולהביא למראה חלק יותר. בעצם ניתן לדמיין פעולת “גילוח” של הקמט. ישנן מספר דרגות של פילינג – קל, בינוני ועמוק והטיפול הנכון נבחר בהתאם למצב העור ורצון המטופלת.

מה ההבדל בין בוטוקס לדיספורט?

בוטוקס ודיספורט שניהם שמות מסחריים לבוטוליניום טוקסין, מדובר בחומרים המופקים מרעלן בוטולינום מסוג A ופועלים על ידי שיתוק זמני של שרירי ההבעה אליהם הם מוזרקים. דיספורט נוטה להתפזר יותר, כלומר הוא מתאים בעיקר לאזורי טיפול רחבים (כמו מצח), וההשפעה שלו מהירה יותר. ד”ר שיין משתמש במרפאתו בדיספורט על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר מבחינת אחידות ובמינימום דקירות

אז מהו הטיפול המתאים ביותר עבורי?

ככלל, הזרקת דיספורט מתאימה יותר לקמטוטים קלים בגילאים הצעירים יותר, על מנת להחליק את העור ולמנוע מהקמטים להעמיק. כאשר מדובר בקמטי הבעה וקמטים משמעותיים יותר או כאלו הממוקמים באיזורים שלא מאפשרים טיפול בבוטוקס, רק טיפול בחומרי מילוי יוכל להשיג את האפקט הנדרש ולהצעיר את עור הפנים. חומרי המילוי הקיימים כיום הם איכותיים ובטיחותיים ביותר, וטיפול ביד אמן יכול להוביל לתוצאה מרהיבה ולשינוי דרמטי במראה הפנים.

איך מתבצע מילוי קמטים?

ד”ר שיין מבצע מילוי קמטים באמצעות חומצה היאלורונית, קלציום הידרוקסיאפטיט, אלנסה ועוד. בתחילת הטיפול מנקים את האזור המיועד ובהתאם להעדפת המטופלת ניתן למרוח חומר הרדמה מקומי כדי למזער את אי הנוחות. הנקודות הספציפיות להזרקה מסומנות ולאחר מכן מוזרק חומר המילוי לאזורי היעד באמצעות מחט עדינה או קנולה. הקנולה היא צינורית מעט עבה וקהה יותר, אשר מאפשרת הזרקה על פני שטח גדול יותר וכך נמנעות הדקירות המרובות הגורמות נזק מינורי לעור, והסיכון לשטפי דם פוחת.

לאחר ההזרקה ניתן לחזור מיד לשגרה. את התוצאות של חומרי מילוי עוריים ניתן לראות כמעט מיד, אך אפקט הטיפול הולך ומתעצם בימים שלאחר מכן ומגיע לשיא לאחר כשבועיים.

תופעות הלוואי השכיחות כוללות אדמומיות זמנית, נפיחות וחבורות קלות באתרי ההזרקה, וסיבוכים חמורים יותר יכולים לכלול תגובה אלרגית, זיהום או חלילה איסכמיה (פגיעה באספקת הדם העורית). כאשר הטיפול מבוצע בידי רופא מקצועי ומיומן, מדובר בסיכונים נדירים ביותר.

אילו חומרים קיימים למילוי קמטים?

מילוי קמטים מתבצע לרוב באמצעות חומצה היאלורונית  (HA)שהיא מולקולה דמויית ג’ל, הנמצאת באופן טבעי ובריכוז גבוה בעור שלנו – וגם בעיניים ובמפרקים. המולקולה אוגרת מים עד פי 1000 ממשקלה, במטרה לשמור על רמת לחות בעור ולמנוע מהלחות גם להתנדף. לגרם אחד של חומצה היאלורונית יש יכולת מרשימה לשמור עד 6 סמ”ק של מים סביבה, זאת בנוסף ליכולת ויסות של לחות בין התאים, דבר שהופך אותה לקריטית בשמירה על לחות העור והפחתת אובדן הלחות. מחקרים מדעיים הראו כי חומצה היאלורונית מסייעת לשיפור ההידרציה של העור, מעודדת ייצור של החלבון קולגן, המסייע לגמישות והתחדשות תאי העור, נלחמת ברדיקלים חופשיים, עוזרת לגמישות העור, והנה בעלת תכונות אנטי דלקתיות. מכיוון שמדובר במולקולה שהגוף מייצר, חומצה היאלרונית משתלבת היטב עם רוב המרכיבים של מוצרי הטיפוח, מאכלים שונים, ויטמינים וחומצות אחרות.

בשוק קיים מגוון גדול מאד של חומרי מילוי מבוססי חומצה היאלורונית ואחרים, נציין כאן רק את החומרים איתם עובד דר’ שיין במהלך מילוי קמטים  שטחיים:

  • פרופילו – Profhilo הוא טיפול חדשני, אשר בניגוד לחומרי מילוי עוריים מסורתיים לא רק ממלא קמטים אלא פועל לגירוי ייצור הקולגן והאלסטין, ומספק פתרון אנטי אייג’ינג מקיף יותר. החומר מורכב מריכוז גבוה של HA, אשר מעובדת בטכניקה מתקדמת לחומר אשר מתפזר בצורה חלקה ואחידה כאשר הוא מוזרק לדרמיס. פרופילו מגביר את הלחות בעור, ממצק ומרים אותו ומשפר את המרקם והגוון הכללי שלו. הטיפול מבוצע בדרך כלל בשניים עד שלושה מפגשים בהפרש של כחודש זה מזה וההשפעה שלו נמשכת כשנה (לאחר סיום שלושת הטיפולים הראשונים). פרופילו מוזרקות באופן שטחי ויוצר פפולות (נקודות קטנות ומורמות) באיזורי ההזרקה. פפולות אלו חולפות לרוב תוך 24-48 לפיכך רצוי לקחת זאת בחשבון בבואנו לתאם את ההזרקה.
  • קסלה – Xela הוא סוג של חומר מילוי עורי המשתלב בצורה חלקה עם החומצה ההיאלורונית של הגוף עצמו. הרבגוניות של Xela מאפשרת להשתמש בו באזורי פנים שונים הנחשבים למורכבים ועדינים לטיפול. איזורים אלו כוללים את האיזור שסביב הפה (פריאורלי) וסביב העין כולל בעור העדין של העפעף התחתון (פריאורביטלי). גם קסלה מוזרקת בפפולות עדינות וצפופות שנעלמות תוך מספר שעות עד 24. המהדרין חוזרים על הטיפול מדי חודש בחודשו אך לרוב מקובל לבצע טיפול אחת לשלושה חודשים.
  • סקולפטרה – Sculptra אינו חומר מילוי על בסיס חומצה היאלורונית אלא סוג ייחודי של חומר מילוי העשוי מחומצה פולי-לקטית (PLLA). סקולפטרה בולטת בתחום הטיפולים הקוסמטיים. ביכולתה לעורר את ייצור הקולגן של הגוף עצמו, במקום רק למלא קמטים או להוסיף נפח ישירות. כאשר החומר מוזרק, הוא פועל עמוק בתוך הדרמיס כדי להחזיר בהדרגה את נפח הפנים ולהחליק קמטים, בתהליך אשר מביא לאפקט אנטי-אייג’ינג טבעי ומתמשך יותר. יתרה מכך, האפקט מתעצם במשך מספר שבועות או חודשים לאחר ההזרקה, ככל שייצור הקולגן עולה. Sculptra יעיל במיוחד לטיפול בקמטים עמוקים, קמטי הבעה ואובדן נפח עקב הזדקנות או ירידה במשקל. השפעותיו יכולות להימשך עד שנתיים והוא נחשב פתרון עמיד יותר בהשוואה לחומרי מילוי רבים אחרים.

באילו אזורים מממלאים קמטים?

  • קמטים במצח – המצח שלנו הוא אזור רחב אשר שריר ההבעה בו הוא הגדול ביותר בפנים. כולנו מכירים את הקמטים שנוצרים בעת הרמת הגבות ומכיוון שאנחנו חוזרים על תנועה זו פעמים רבות, קמטי המצח הן בין הראשונים להופיע. הטיפול בקמטים במצב ייעשה לרוב בדיספורט בלבד.
  • קמטים בין הגבות – את הקמט הידוע בין הגבות נהוג לכנות קמט הזעף, מכיוון שהוא משווה לפנים מראה זועף. מדובר בקמט נפוץ ביותר, בעיקר אצל גברים והטיפול בו יתבצע באמצעות הזרקת דיספורט להרפיית שריר הקורוגטור. רק קמטי זעף עמוקים מאוד יטופלו גם באמצעות הזרקת חומרי מילוי.
  • קמטים מתחת לעיניים – עור הפנים שלנו מתחת לעיניים הוא דק ועדין מאד ועם השנים נוצרות שקעים, כהויות או שקיות מתחת לעיניים. הטיפול היעיל ביותר להצערת העיניים הוא באמצעות דיספורט ו/או קסלה והוא מספק אפקט דרמטי ויפה מאד.
  • קמטים סביב השפתיים – אלה מכונים קמטי עישון למרות שהם נוצרים גם אצל מי שלא מעשן. יש הקוראים להם גם “ברקוד” ניתן להחליק את הקמטוטים באמצעות דיספורט או פרופילו או קסלה. דר’ שיין נוהג להזריק לברקוד גם חומר מילוי קבוע בשם סיליקון.
  • מחשוף וגב היד – גם למחשוף ולגב כף היד ניתן להזריק דיספורט, פרופילו וקסלה.
  • קמטים בסנטר – קו הלסת שלנו נוטה להתדלדל ולהיטשטש עם הגיל וטיפול להצערת הסנטר באמצעות חומרי מילוי מצליח להצעיר מאד את כל השליש התחתון של הפנים.

כל אחד מהאזורים הללו מצריך גישה זהירה ומותאמת אישית, שכן עובי העור, פעילות השרירים ומידת התנועה של העור משתנים באופן משמעותי בין אזורי הפנים השונים. חיוני לבצע את הטיפולים הללו על ידי רופא מקצועי ומיומן שיוכל להעריך את מבנה הפנים ודפוסי ההזדקנות כדי להשיג תוצאה טבעית והרמונית. כמנתח פלסטי המבצע ניתוחי פנים באופן שוטף, יודע דר’ שיין את כל רזי ההזרקה האסתטית.

באיזה גיל כדאי להתחיל למלא קמטים?

ההחלטה לגבי הזרקת חומרי מילוי היא אינדיבידואלית ותלויה במצב העור, הגנטיקה וההעדפות של כל מטופלת. נשים מסוימות ירצו להזריק בוטולינום וחומרי מילוי כבר בשנות ה-30 לחייהן ואחרות יעדיפו לחכות. כדאי להבין שצריכה להיות גם מוכנות פסיכולוגית לתהליך הצערת העור, אבל התוצאה בהחלט שווה את זה. ככלל, טיפול מוקדם יותר יכול למנוע את החמרת הקמטים ולעכב את תהליך הזדקנות העור.

כמה עולה מילוי קמטים? (נכון לדצמבר 2023)

  • 3 איזורי בוטוקס (צידי העיניים, בין הגבות ובמצח) – 2,400 שקל. טיפול בשלושת האיזורים מאפשר להעניק מראה הרמוני לאיזור העיניים (האיזור הפריאורביטלי).
  • איזור בוטוקס אחד – 1,100 ₪.
  • מזרק פרופילו בנפח של 2 סמ”ק המאפשר להעניק טיפול מלא בפנים או בדקולטה (מחשוף) או גב כף יד – 3,000 ₪.
  • מזרק קסלה – 2,500 ₪.
  • אמפולה של סקולפטרה – כ 7,000 ₪, מספיקה בדרך כלל לטיפול אחד באיזור מסויים בפנים כגון לחיים / קו לסת / או באיזור סביב הפה.
אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.