צרו איתי קשר

איך מתבצע ניתוח הצמדת אוזניים?

מאחר וניתוח הצמדת אוזניים נחשב לניתוח האסתטי האלקטיבי היחיד המבוצע גם בילדים, חשתי צורך לשפוך מעט אור על הניתוח השכיח והנפוץ הזה. כמו כן, מאחר ונדירים מאד הם האנשים אשר יפנו תשומת ליבם לאוזניים יפות מהרגיל, אולם אין, ולו אדם אחד, אשר תשומת ליבו לא תינתן לאוזן בולטת שחורגת מהנורמות, חשוב מאד לדעת, כי תופעה כאובה זו נוגעת לכ-20% מהאוכלוסייה, והיא מתרחשת אצל בנות בדיוק כמו אצל בנים, ללא קשר למגדר.

מה נחשב לאוזן הדורשת ניתוח הצמדת אוזניים?

הנורמה הרפואית גורסת, כי אוזניים רגילות הן אוזניים הבולטות בכ-20-30 מעלות ביחס לגולגולת. אוזניים החורגות מגדר נורמה זאת, עשויות לבלוט הרבה יותר, ואף להגיע ל זווית של עד ל-90 מעלות! אין, כמובן, המדובר במצב שנחשב כמסכן חיים (ולכן, מדובר בניתוח אסתטי בלבד), או במצב המשפיע על תפקודן של האוזניים או על שמיעתו של האדם, אך, ללא ספק, אין אחד מאיתנו שלא חש על בשרו את אי הנעימות והשונות בהיותו של אדם בעל חריגות פיזית מסוימת, (לו, אפילו תהיה מזערית).

בדיוק עבור מקרים אלה פותח ניתוח פשוט יחסית, שמטרתו הצמדת האוזניים.

קבלת החלטה על ניתוח הצמדת אוזניים

לאור כל מה שנכתב, אין פלא כי אחוז גדול למדי מהמטופלים אשר עוברים ניתוחי הצמדת אוזניים, אינם מבוגרים, אלא דווקא צעירים יותר – בני נוער ואף ילדים. בשל שכיחותו ופשטותו, קיימת האופציה לבצע את הניתוח בגיל מוקדם-יחסית, וזאת, במטרה לחסוך מן הילד את תקופת האי נוחות, החריגות וההצקות, שעלולים להיות מנת חלקו בבית הספר.

מאחר והאוזניים מסיימות את התפתחותן בין הגילאים 4-6, ניתן לבצע הליך כירורגי זה גם בילדים צעירים יותר, כמובן, כל עוד מדובר באוזן שסיימה את התפתחותה. אמנם, כיום, במרבית המקרים, נהוג להמליץ על הניתוח אצל בני 10 ומעלה, אבל, לעיתים, במקרים הקיצוניים יותר, הניתוח יוכל להתבצע גם בגילאים צעירים יותר, כדי להקל על התפתחותו הנפשית התקינה של הילד המטופל. לאור כך, ברור כי אין מניעה לביצוע הניתוח גם במטופלים מבוגרים שעברו את גיל הילדות או הנעורים, וההחלמה ממנו אינה נחשבת לקשה או למורכבת גם בגיל מבוגר.

הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בניתוח אינם גדולים, ולכן כל אותם החששות אשר, לרוב, נלווים למילים “ניתוח” או “ניתוחים פלסטיים” אינם חלים במקרה של ניתוח הצמדת אוזניים.

כיצד מתבצע ניתוח הצמדת אוזניים?

ההכנה לניתוח

לפני הניתוח עצמו נפגש המטופל עם הרופא המנתח. כמובן שכאשר המדובר במטופלים צעירים, הפגישה תתקיים בליוויים של ההורים. מצב האוזן ייבחן ויוחלט הצורך בביצוע הניתוח רק באוזן אחת או בשתיהן.

במהלך הפגישה, יקבל המטופל הסבר מפורט על מהלך הניתוח, תוך מתן מענה על שאלות רלוונטיות המטרידות את המטופל. סדרת בדיקות דם (כמו גם מעבר עם הרופא על ההיסטוריה הרפואית של המטופל), תבטיח ניתוח מוצלח והחלמה שלמה ומהירה.

מהלך הניתוח

הניתוח מתחיל בביצוע החתך מאחורי האוזן המנותחת. חתך זה מאפשר חשיפת הסחוס ועיצובו מחדש. החתך נתפר בתפרים מסיסים (שאותם לא קיים הצורך להסיר) או בתפרים שאינם מסיסים שיוסרו כשבוע לאחר הניתוח.

ההחלטה על כך תתקבל על ידי הרופא המנתח, בהתאם לתנאים ולמטופל הספציפי. הניתוח אורך כבין שעה לשלוש שעות, בהתאם להליכים המבוצעים ובהתאם לצורך בביצועם על אוזן אחת או על שתי אוזניים. קיימת אופציה לבצעו תחת הרדמה כללית או תחת הרדמה מקומית שכוללת טשטוש –

ההחלטה על כך תלויה ברצונו של המטופל ובגילו.

מספר שעות לאחר הניתוח

על פי מצב המטופל, יוחלט האם לשחררו מיידית להחלמה בביתו או שמא קיים צורך להשאירו להשגחה למשך לילה. כ-24 שעות לאחר הניתוח, המטופל יוכל לשוב לחפוף את ראשו ולהתקלח כרגיל. אמנם, בשבוע שלאחר הניתוח, קיימת אפשרות לנפיחות או לשטפי דם קלים באזור המנותח, אולם תופעות אלה עתידות לחלוף במהרה ולהישכח מלב המטופל.

על ההחלמה עצמה, באופן מפורט יותר, כתבתי כאן בבלוג בפוסט קודם –החלמה מניתוח הצמדת אוזניים.

שלכם,

ד”ר שיין

אודות הכותב
ד״ר אופיר שיין
מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית
דר’ אופיר שיין הוא מומחה לכירורגיה פלסטית מהטובים בישראל, עם רקע וניסיון עשיר, שעיקר תשוקתו היא לכירורגיה פלסטית ניתוחית – אסתטית.
מחכה לשמוע מכן

    צרו איתי קשר